Handboeken lerarenopleidingen niet wetenschappelijk
Tim Surma en Kristel
Vanhoyweghen hebben onderzoek gedaan naar de leerstrategieën die
behandeld worden in handboeken van zeventien lerarenopleidingen in Vlaanderen
en achttien in Nederland. Ze concluderen dat acht op de tien boeken niet
verwijzen naar wetenschappelijke bronnen. Het is een onderzoek dat flink is
opgepakt in Vlaanderen, maar veel minder in Nederland. Voor ons is uiteraard
interessant hoe het zit met handboeken taalonderwijs. We hoeven geen uitgebreid
onderzoek uit te voeren om de uitspraak te kunnen doen dat ook deze handboeken,
bijvoorbeeld die voor de lerarenopleiding basisonderwijs, niet gebaseerd zijn
op wetenschappelijke bronnen. Sterker nog, datzelfde geldt ook voor kennisbases. De Kennisbasis Nederlandse taal voor de pabo bijvoorbeeld stamt uit 2009 en
bestaat uit een compilatie van informatie uit genoemde niet op onderzoek
gebaseerde handboeken (zie onze eerdere
blogs over de Kennisbasis). Alle pabo-studenten in Nederland
moeten in hun derde studiejaar een op deze kennisbasis gebaseerde toets maken.
Op basis van de resultaten verschijnen rankings. Dat doet in de verte denken
aan een fantastische aflevering van De
Speld, getiteld Universiteit Utrecht dichtstbijzijnde
Universiteit ter Wereld? In de tekst is beschreven hoe de Universiteit
Utrecht bovenaan in de ranking van 'dichtstbijzijnde universiteit'
staat. Minister Bussemaker: ''Internationaal behoren we tot de
koplopers. Het is mooi om te zien dat ook de Theologische Universiteit in
Apeldoorn gewoon boven Harvard en Skopje staat. Daar mogen we best een beetje
trots op zijn''.
Het goede nieuws: een
nieuwe kennisbasis en post-hbo-cursussen
Inmiddels wordt de
Kennisbasis Nederlandse taal voor de Pabo herzien, dus toekomstige generaties
pabo-studenten zullen hopelijk goed onderbouwd taalonderwijs krijgen.
Daarnaast hebben we -omdat we op basis van de blog veel aanvragen krijgen voor
lezingen en cursussen- een aanbod ontwikkeld van vijf post-hbo-cursussen
taaldidactiek voor leraren po, vo en mbo die via de hogeschool Windesheim
worden aangeboden. Deelnemers die zich vervolgens inschrijven bij de masteropleiding
taalspecialist/dyslexie of remedial
teaching kunnen het geleerde hierin integreren. De
post-hbo-opleidingen zijn dus een mooi opstapje naar de masters.
Het gaat om de
volgende onderwerpen:
Cursus Effectief onderwijs in het schrijven van teksten
(tussen 16 okt. en 15 jan. vier maandagavonden; tussen 24 januari en 18 april vier woensdagavonden (zie link)
Cursus Kleuters, van thema’s tot letters
(tussen 13 oktober en 4 februari vier vrijdagmiddagen; tussen 16 maart en 29 juni vier vrijdagmiddagen (zie link))
Cursus Leesbegrip in thema’s
(tussen 1 november en 21 maart vier woensdagmiddagen; tussen 18 januari en 19 april vier donderdagmiddagen/avonden) (zie link)
Cursus List vloeiend lezen
(tussen 16 oktober en 15 januari vier maandagavonden; tussen 24 januari en 18 april vier woensdagavonden (zie link)